کد مطلب:31605
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:28
چرا وقتي ميگوييم خداوند عادل است، در كنارش بسم الله القاصم الجبارين را ميآوريم؟
صفات خداوند متعال از يك جهت به دو گونه تقسيم ميشود: 1. صفاتي كه بيان گر رحمت و رأفت خداوند متعال است، مانند: رحيم، ودود و رئوف و... و صفاتي كه بيانگر عظمت، شوكت و قدرت خداوند ميباشد، مانند قهار، منتقم، متعال، و... خداوند تعالي با اين كه رحمت و رأفت دارد، داراي شوكت و قدرت نيز ميباشد و در برابر بندگان صالحش رحيم بوده و در برابر ستم گران و جباران، قهار و قدرتمند است. قرآن در اين باره ميفرمايد: نَبِّئْ عِبَادِيَّ أَنِّيَّ أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ; # وَأَنَّ عَذَابِي هُوَ الْعَذَابُ الاْ ?َلِيمُ ;(حجر، 49ـ50) بندگانم را آگاه كن كه من غفور و رحيم هستم و ]نيز آنها را آگاه كن كه [ عذاب و كيفر من عذاب دردناكي است. يكي از صفات خداوند متعال در برابر جباران و ستم گران، صفت قاصم است كه در احاديث قدسي، خداوند متعال خود را به آن ستايش فرموده است: انّي أنا الله لا اله الا انا قاصم الجبارين مذل الظالمين; يعني همانا من خداي يكتايي هستم كه جز من معبودي نيست، درهم شكننده ]قدرت[ جباران هستم و خوار كنندة ستم گران.(الصراط المستقيم، علي بن يونس عاملي، ج 2، ص 137، نشر المكتبة المرتضوية لاحيأ آثار المرتضوية.)
در دعاي افتتاح ـ كه در شبهاي ماه مبارك رمضان خوانده ميشود ـ نيز به اين صفت الهي اشاره شده است.(اقبال الاعمال، سيد بن طاووس، ج 1، ص 140، نشر دفتر تبليغات اسلامي.) مقصود از قاصم الجبارين و مذل الظالمين اين است كه خداوند سلطه جويان را درهم ميشكند و ستم گران را خوار و بيمقدار ميكند و مقصود از جبارين كساني هستند كه با قهر بر مردم مسلط ميشوند و به ناحق بر آنان حكم ميرانند; اين معنا با عدالت خداوند ـ كه اقتضا ميكند هر چيزي در جاي مناسب خود قرار گيرد و ستم گر را به سزاي عملش برساند و صالح را به پاداش اعمالش ـ منافات ندارد، بلكه عين عدالت است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.